MKFE tisztújítás, jelölt lettem
2018-05-30
áruszállítás, fuvarozás, gégénytransz, 25 éve
Negyedévszázada a vevők szolgálatában
2018-12-19

Belföldes Munkacsoport alakult

mkfe belföldes munkacsoport
Gégény Tamást, az Árufuvarozási Tanács egyik tagját bízta meg a Tanács a Belföldes Munkacsoport megszervezésével. Belföldi fuvarozással elsősorban kis- és családi vállalkozások foglalkoznak ma hazánkban, egészen speciális területeket fednek le a tevékenységükkel, ezért indokolt az őket érintő ügyekkel, problémákkal külön bizottságban foglalkozni.
Már az árufuvarozási tanácsba való jelölésemkor azt az elsődleges feladatot tűztem magam elé, hogy a belföldes fuvarozókat képviseljem – mondta el kérdésünkre Gégény Tamás, aki maga is egyéni vállalkozó és túlnyomórészt belföldi megbízásokat teljesít.
Megítélésem szerint a fuvarozók körülbelül 20 százaléka foglalkozik belföldi fuvarozással, ők elsősorban kisvállalkozások vagy 1-2 autós családi vállalkozások, ahol a tulajdonos nem lehet csupán cégvezető, az esetek többségében maga is járművön ül, ha kell.

„Az a célom, hogy nagyobb aktivitásra buzdítsam ezeket a kisebb vállalkozásokat, amelyek jellemzően a nagyobbak alvállalkozóiként tudnak munkához jutni, ezért más típusú képviseletre van szükségük – folytatta Gégény Tamás. Ehhez viszont muszáj megismerni azokat a speciális problémákat, amelyekkel ők szembesülnek nap mint nap. Azt biztosan tudom, egymagam nem tudok minden munkát elvégezni, ezért olyan cégtulajdonosokat szeretnék bevonni a munkába, akik az egyes szegmenseket tudják képviselni.

Terveim szerint a munkacsoporton belül alcsoportokat hoznék létre, egy-egy felelőssel, akik az ömlesztett árus, a konténeres, a szárazárus, ponyvás, járműszállítással foglalkozó tréleresek, hűtősök, élőállat-szállítók tapasztalatait, kéréseit tudják tolmácsolni egyfelől a Bizottság felé, azon keresztül pedig az Árufuvarozási Tanács irányába.

Számos problémára kell hatékony megoldási javaslatokat kidolgoznunk, amelyeket aztán az Árufuvarozási Tanács a jogalkotók elé vihet. Nagy az ellentét az 1-2 járműves cégek és a 40-50 autót üzemeltető vállalkozások között, utóbbiak még mindig könnyebben be tudják vállalni az alacsonyabb fuvardíjakat, mint a legkisebbek. 5-6 éve nem volt áremelés, a növekvő üzemanyagárak és munkabérköltségek miatt csökken a jövedelmezőség, a korábban fejlesztésre szánt pénzt a munkaerő-megtartásra kellett fordítani.
Tehát nagyon fontos lenne az összefogás, egy teljesen új stratégia kidolgozása. Ez azért is halaszthatatlan, mert a piaci helyzet most kedvező, sok a munka itthon, viszont sok belföldes éppen a sofőrhiány miatt nem képes kiszolgálni az igényeket. Ilyenkor kell áremelésen gondolkodni, mert ez januárban, amikor kevesebb a munka, sokkal nehezebb lesz.

Megfelelő választ kell adni arra a megbízói elvárásra, hogy a fuvarozó az autópálya helyett a másodrendű utat használja. Ez jelentős időkiesés a fuvarozónak, másrészt nő a városok és a nem autópálya-minőségű utak terhelése, ezért a jogalkotóknak is érdeke lenne ennek szabályozása. A kabotázsfuvarok visszaszorítása érdekében is fel kell lépni: elsősorban az ország északi és keleti részén találkoznak a magyar fuvarozók rengeteg szlovák járművel, amelyek miután lerakodtak, szinte kivétel nélkül kapnak visszfuvart is (itt jellemzően regionális fuvarokról van szó), ezzel csökkentve a magyar cégek piaci lehetőségeit. Ráadásul olyan műszaki állapotú járművekkel közlekednek, amelyeket már csak emiatt ki kellene szűrniük az ellenőröknek. Mindenképpen hatékonyabb ellenőrzésre van szükség.”

Várjuk azon MKFE-tagok jelentkezését, akik szívesen bekapcsolódnának a Belföldes Munkacsoport munkájába, jelezzék szándékukat az illes@mkfe.hu weboldalon. A Belföldes Munkacsoport első, alakuló ülésére szeptember második felében kerül sor, amelyre minden érintett tagunkat meghívjuk. A pontos időpontról hírlevélben adunk tájékoztatást.

Mohácsi Anikó

    Küldje el üzenetét, kérdését!


    Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat