– Amikor kezdte, még bőven 2004. május elseje előtt jártunk, dönthetett volna akár a nemzetközi fuvarozás mellett is...
– C és E kategóriás jogosítvánnyal a zsebemben 1998 áprilisában kezdtem fuvarozással foglalkozni. Vásároltam egy Iveco Turbo Start, ami abban az időben modernnek számított. Mivel nehéz volt bekerülni a nemzetközi fuvarozásba – például a Nyíregyházára települt nagy cégek állandó fuvarozókkal dolgoztak, ha épült egy gyár, a pályázatokon többnyire a személyes kapcsolatok számítottak, nem az ár –, inkább a belföldi fuvarozást választottam. Előtte igyekeztem körültekintően felmérni a piacot, és azt láttam, hogy hiány van a 24 tonnás kamionokból, tehát gond nélkül lehetett munkát találni ilyen járműre. Az orosz piacról ömlött be vasúton a műtrágya és a cement Záhonynál, amit közúton lehetett tovább szállítani az ország különböző részeibe.
– Másfél évtizeddel ezelőtt könnyebb volt belevágni a szakmába, mint ma?
– A 90-es évek végén jól megfizették a fuvarokat, még úgy is megérte, hogy két-háromszáz kilométert üresen ment az autó Gávavencsellőről például Vácra vagy Szobra egy ivólészállítmányért. Ha ma egy kamion akár csak száz kilométert üresen tesz meg, az a fuvar már eleve veszteséges. Akkor a megbízók sok esetben még megkérdezték, hogy mennyiért tudom vállalni a fuvart; ma megmondják, hogy ennyi a fuvardíj, ha vállalom, enyém a munka, ha nem, elviszi más. Tíz-tizenöt éve, nagyjából a 2008-as válságig, a nemzetközi fuvarozók nem igazán foglalkoztak belföldes munkákkal. Megérkezett egy autó Németországból Budapestre, másnap reggel 240 kilométert lejött üresen Nyíregyházára rakodni, hogy a rákövetkező reggel indulhasson vissza valamelyik nyugat- európai célállomásra. A válság begyűrűzése óta mit látunk? Tíz külföldről megérkező autó lerakodik valahol a Dunántúlon, és mindegyik arra vár, hogy kapjon egy belföldi fuvart, mert nem éri meg üresen hazajönni a keleti régióba. Ennek pedig az lett a következménye, hogy a nemzetköziben dolgozó kollégák letörték a mi fuvardíjainkat, hiszen gyakran önköltségi vagy az alatti áron is vállalták a munkát.